Meny
 

Marius Nakken (25) lever guttedrømmen

Marius Nakken poserer foran porschen sin

Foto: Porsche Motorsport

Marius Nakken var ikke mer enn fire år da han fikk sin første go-kart. Siden da har han stått på pallen 186 ganger, halvparten av dem i midten. Nå forbereder han seg til neste race, Porsche Supercup, som går i Barcelona 10.-12. mai. 

 

 Hvordan forbereder du deg til et slikt løp?

– Det er ganske omfattende forberedelser til hvert eneste løp, og også til testdagene. Som regel har vi testdager og offisielle tester på alle de forskjellige banene på kalenderen. Det handler da først og fremst om å komme inn i en god rytme på banen, finne det perfekte oppsettet på bilen, og samle data som vi kan bruke under løpshelgen. 

 

Forberedelsene inn mot et slikt løp starter gjerne noen uker i forveien, der man studerer inboard-filmer fra banen. I tillegg trener vi i racingsimulator, spesielt dagene før avreise, slik at vi kommer inn i en "god rytme".  I racingsimulatoren kan man blant annet sammenligne kjøringen opp mot data fra løpsbilen. Dataanalyse er også et viktig verktøy i forberedelsene og gjennom en løpshelg. Her får man all informasjon fra kjøringen, og man kan sammenligne kurvene opp mot teamkompisene, for å se hvor på banen man tjener eller taper tid i forhold til hverandre. 

 

Alle teamene kommer gjerne på banen en dag eller to før løpet startet. Vi har alltid en «track walk», der vi går rundt banen sammen med teamet. Her ser vi om det er noen endringer på banen siden sist, og går igjennom sving for sving. 

 

Mye handler også om visualisering. Det å se for seg banen og hvordan løpshelgen, og selve løpet kan utvikle seg.  

Er det guttedrømmen som har gått i oppfyllelse?

– Ja, det er vel kanskje det. Selv om det er en lang vei igjen av karrierestigen og de målene jeg har satt meg. Det å kjøre en av de tøffeste mesterskapene som finnes, på det kanskje største sportsarrangementet i verden med Formel 1. Det er noe helt unikt og noe jeg har drømt om siden jeg suste rundt på go-kartbanen i Olsvika. Jeg vokste faktisk opp i «Porsevegen» i Ålesund, så Porsche har så klart vært en bil som jeg har drømt om lenge.  

Hvis du skulle valgt deg en annen karrierevei, hva kunne det vært?

– Det er ikke godt å si. Jeg har holdt på med motorsport siden jeg var fire år og det har vært livet mitt siden da, så det er vanskelig å forestille seg noe annet, og det er heller ikke noe jeg har tenkt så mye på. 

Hva er det største du har opplevd i karrieren hittil, og hva er neste mål?

– Det største sportslige resultatet er nok 2. plassen jeg hadde i Porsche Carrera Cup på Sachsenring i fjor. Selv om jeg har mange seire i andre forskjellige klasser og mesterskap, er nok dette et av de beste løpene hittil i karrieren. Det er fordi konkurransen og nivået til sjåførene i Porsche Cup er ekstremt høyt. Det er verdens tøffeste enkeltseire, og sjåførene i toppen er i verdensklasse. 

 

Mitt neste kortsiktige mål er å vinne Rookie-mesterskapet i Porsche Supercup.   

Kan du beskrive en typisk dag i livet ditt?

– En «vanlig dag» i livet mitt ser veldig forskjellig ut i sesong og utenom sesong.  

 

I sesongen er det mye reising på løp og tester. Vi er som regel på banen i 4-5 dager før vi reiser videre til neste plass. Vi er som regel på banen fra tidlig om morgen til sent om kvelden, der kjøring og gjennomgang av data med team og ingeniør er hovedfokus. 

 

Mange tenker nok at sesongen er det mest hektiske, men det er nok fra sesongen er over og inn mot den neste at det er på det travleste. Da er det planlegging mot den kommende sesongen, forhandlinger med team, arbeid opp mot nye og eksisterende samarbeidspartnere, og så er det flere eventer og arrangementer enn normalt med samarbeidspartnere. Samtidig skal man holde vedlike formen til en ny sesong starter. Så fysisk trening og simulatortrening blir det også mye av, samt samlinger med landslaget Team Norway. 

Har du et råd til andre unge som ønsker seg en karriere i motorsport?

– Det beste man kan gjøre er å starte så tidlig som mulig i go-kart. Da lærer man det mest grunnleggende. Om man ser på de fleste motorsportgrener og spesielt racing, har de fleste av sjåførene i toppen startet i go-kart i ung alder. 

 

Også det å kjøre mye i all slags vær, og helst mot andre sjåfører som man kan matche seg mot, er viktig. Da jeg kjørte go-kart som ung på banen i Olsvika, var det mange jevngode sjåfører i samme klasse, og omtrent hver eneste trening kjørte vi mot hverandre som om det skulle vært løp. Dette gjorde at vi alle ble veldig god i «løpskjøring», noe som jeg ser på som en av mine største styrker i dag.  

 

Når starten går og det kjører 34 biler inn til første sving, med biler overalt rundt deg, da går alt på refleks. Og det er noe av det viktigste man lærer fra go-kart. 

Du har mange døgn i koffert i året, får du tid til å tenke på andre ting, som for eksempel kjæreste eller å etablere deg?

– Det blir mye reisning, og i fjor hadde jeg over 200 resisedøgn. Det er klart at det er perioder der jeg ikke ser like mye til kjæreste, familie og venner, men jeg reiser hjem til Norge når det lar seg gjøre, og de er også med på en del av løpene. 

Hva gjør du når du har litt tid hjemme i Ålesund?

– I sesong går tiden i Ålesund til trening og hente ny energi til neste løp, og så er det også en del arrangementer med samarbeidspartnerne mine. Utenom sesong er har jeg flere dager i Ålesund, og da er gjerne travlere med arbeid opp mot ny sesong. 

Du er jo vant til å posere i kjøredress foran bilen din, hvordan var det å være modell for AMFI Moa?

– Det er artig å gjøre noe litt utenom det vanlige. Det var dyktige og hyggelige folk å jobbe med, som gjorde jobben enklere for meg. Jeg har heldigvis tatt en del bilder med Devold tidligere, og vet at det ikke er så lett å stå foran kamera en hel dag. Så jeg trives nok best med kjøredressen og hjelmen på! 

 

Lyst til å se hvordan det gikk da Marius Nakken fikk prøve seg som modell for AMFI Moa? Sjekk ut vårt nye vårmagasin under. 

 

Sist endret - 21 mai 2019