Ny butikk på AMFI Vågsbygd
AMFI Vågsbygd blir den første som får en slik aktør i bydelen.
Tidligere har Saeed Hassanzadeh (44) vært involvert i to av Kristiansands utenlandske dagligvarebutikker. Nå åpner han og kona den første matbutikken av sin sort på Amfi Vågsbygd.
– Jeg tror dette blir veldig bra, forteller han.
«Verden På Bordet»: Ny dagligvarebutikk med smaker fra hele verden
Butikken «Verden På Bordet» har fått plass i andre etasje på senteret. Dørene åpner offisielt fredag 1. november.
Mannen bak det hele, Hassanzadeh fra Afghanistan, og senterleder ved Amfi Vågbygd, Christina Omland (46) har hatt dialog over lengre tid om nettopp en slik dagligvareetablering på senteret. Butikklokalet har stått ledig siden i sommer, og senteret mente at en eksotisk matvarebutikk ville være midt i blinken.
– Vi var i dialog med litt ulike aktører, men landet på at dette konseptet kan passe bra både for senteret og bydelen Vågsbygd, forteller Omland fornøyd.
Hassanzadeh har drevet utenlandske matbutikker siden 2013, og åpnet første butikk i Kristiansand sentrum, og deretter på Sørlandssenteret sammen med flere eiere. «Verden På Bordet» er likevel ikke en forlengelse av de tidligere matbutikkene. Hassanzadeh er eneste eier av nyetableringen.
Hassanzadeh er vant til å boltre seg på 1500 kvadratmeter i butikklokalet til Global Matsenter på Sørlandssenteret. Plassen han nå får er betraktelig mindre og ligger totalt på 150 kvadratmeter.
– Den blir ikke den største butikken jeg har drevet, men den får de viktigste varene. Vi skal dekke behovet til denne bydelen i Kristiansand, forteller han med et smil.
Første av sitt slag
Hassanzadeh har lenge tenkt at Vågsbygd har hatt behov for en butikk som fokuserer på utenlandske matvarer fra alle verdenskontinenter.
– Det har ikke eksistert en slik butikk her før. Skal kunden bare ha en liten krydderboks må de ikke lenger kjøre hele veien til Kvadraturen eller Sørlandssenteret.
Flere utenlandske varer har opplevd økt popularitet blant nordmenn, særlig fra den yngre generasjonen som følger med på TikTok-trender.
– Nudler. Det er veldig populært. En tiendedel av nudel-utvalget finnes ikke i ordinære matbutikker. I tillegg er ulike krydder veldig populært. Nordmenn bruker mye krydder, sier han og smiler.
Det er jo veldig viktig å følge med TikTok. Det er der alle trendene er. Noen varer er så klart en risiko, for plutselig er det kanskje ikke like populært lenger, men vi må tørre å ta noen sjanser, innrømmer 44-åringen og humrer.
I tillegg er varer som te, dumplings og oliven ettertraktet blant kundene. Mye av matvarene kommer hele veien fra Tyrkia og India. Varer fra Sør-Korea er også utrolig populært.
Han er spent på åpningen og hvilken mottakelse butikken vil få.
– Jeg tror vi kommer til å bli godt mottatt. Mange har spurt meg tidligere om vi ikke kunne etablere oss i Vågsbygd og på AMFI Vågsbygd. Folk har henvendt seg flere ganger
AMFI Vågsbygd er opptatt av utvikling, og butikkmiksen skal både være mangfoldig og ettertraktet.
– Mange nordmenn handler i eksotiske matvarebutikker. I tillegg har vi mange ulike nasjonaliteter blant innbyggerne i Vågsbygd, sier Omland. Vi tror det blir fint for dem å få enklere tilgang på varer som de selv kjenner fra før av. Hun tror også at «Verden På Bordet» blir et bra tilskudd, og et godt supplement til dagligvarekjedene Rema 1000 og Kiwi som allerede er etablert på bydelssenteret.
Tekst: Emilie Zeiner Sending Larsen (krs.no)