Kjøpesenter i Kristiansand kåret til Årets Kjøpesenter!

Kristiansand Kjøpesenter er kåret til årets kjøpesenter i Norge!
Senterledelsen, stolte i gullhatter, på scenen under kåringen på Retail Arena!

For aller første gang har et kjøpesenter i Kristiansand vunnet bransjens største pris!

Til tross for at AMFI Vågsbygd er et mindre bydelssenter, har en imponerende omsetningsvekst i 2024 sørget for at senteret stakk av med bransjens gjeveste pris.

Resultater har vært avgjørende for juryen, og AMFI Vågsbygd har hatt en samlet omsetningsvekst på 16 prosent de siste to årene, ifølge senterleder Christina Omland.

– Vi har endret på leietakermiksen for å gi et enda bedre tilbud til innbyggerne. Vågsbygd har 25 000 innbyggere, og med 2,5 millioner besøk årlig, liker vi å tenke at alle tar turen innom senteret rundt 100 ganger i året, sier senterleder Christina Omland med et smil.

Amfi vågsbygd om sommeren
Senteret er bydelssenter for Vågsbygd i Kristiansand, som med rundt 25 000 innbyggere er sørlandsbyens største bydel.

Mer enn bare shopping

AMFI Vågsbygd legger stor vekt på å inkludere lokalsamfunnet i alt de gjør, med et bredt tilbud rettet mot senterets lokale kundebase. Et eksempel på dette er Vågsbygdfestivalen – hvor lokale foreninger og næringsliv går sammen om å lage et innholdsrikt program med aktiviteter, underholdning og servering for både store og små. Arrangementet er gratis, og bidrar til å styrke senterets posisjon som et samlingspunkt i lokalsamfunnet.

Senteret ønsker å være hjertet i nærområdet, og opplever stor lojalitet fra kundene sine – noe som ofte vises gjennom daglig kø utenfor dørene før åpningstid.

Senterleder Christina Omland på AMFI Vågsbygd under Vågsbygddagne
Den blide senterlederen på AMFI Vågsbygd står gjerne selv for kakeserveringen når Vågsbygdfestivalen arrangeres hvert år.

Fullt hus på AMFI Vågsbygd – og venteliste for nye butikker

AMFI Vågsbygd er nå helt utleid og har venteliste for nye butikketableringer. Senterleder Christina Omland mener at arbeidskulturen har mye å si for suksessen: – Vi samhandler godt med leietakerne, engasjerer oss i dem og har fokus på at alle skal ha det gøy på jobb.

På markedsføringssiden har senteret satset ekstra på kampanjer og sosiale medier det siste året.

– Vi har økt rekkevidden med 42 prosent sammenlignet med i fjor, blant annet ved å satse på en yngre målgruppe på TikTok, sier Omland.

Hun understreker også hvor viktig samarbeidet med leietakerne er for å lykkes med markedsføringen:

– Det er viktig at vi viser frem ansiktene våre til kundene, og at alle blir med på markedsføringen. Det kan være en utfordring å få med alle ansatte, men hos oss stiller de opp.

Butikksjef ved Vinmonopolet AMFI Vågsbygd i Kristiansand
Senteret har et stort fokus på å løfte frem sine egne ansatte, fremfor kun å publisere tradisjonelle tilbudsplakater.

Vi hadde aldri klart det uten gjengen på senteret

AMFI Vågsbygd hadde aldri blitt kåret til Norges beste kjøpesenter uten de fantastiske kollegene og leietakerne som utgjør hjertet av senteret, sier senterledelsen. De understreker at uansett hvor mye markedsføring eller planlegging som gjøres på kontoret, er det fellesskapet og innsatsen fra butikkene og de ansatte som virkelig gjør senteret til det det er.

Senterledelsen sier videre at de er utrolig takknemlige for den flotte gjengen som jobber her, og legger stor vekt på å ivareta den unike kulturen hver eneste dag. De mener det er avgjørende at alle har det bra på jobb – trivsel gir motivasjon til å yte sitt beste, noe som igjen gir kundene en enda bedre opplevelse.

årets kjøpesenter vågsbygd kristiansand norge 2025 2024

En bekreftelse på innsatsen – og stor respekt for konkurrentene

Sammen med Thon-sentrene Ski og Vestkanten var AMFI Vågsbygd nominert til den gjeveste prisen under kjøpesentrenes bransjetreff, Retail Arena. Senterledelsen understreker hvor stort det er å bli anerkjent i så sterkt selskap, og har stor respekt for konkurrentene.

– Vi kjenner på både stolthet og ydmykhet over å bli kåret til Årets kjøpesenter, og det er ekstra inspirerende å stå på scenen sammen med så solide aktører som Ski og Vestkanten. De gjør en imponerende jobb, og vi ser virkelig opp til dem. Alt i alt oppleves dette som en seier for hele Thon-familien, sier senterkontoret.

Senterledelsen fremhever at prisen først og fremst er en bekreftelse på arbeidet som gjøres hver eneste dag, både av ansatte, leietakere og samarbeidspartnere:

– Sammenlignet med de andre er vi små, men vi har likevel klart å levere på kriteriene, og det er vi veldig stolte av.