Dette er høstens treningstrender

Gjeng med menn og kvinner som løper i skogen om høsten
Fint høstvær er i seg selv en motivasjon for å legge ut på løpetur.
Dame ruller ut treningsmatte på stuegulvet med vannflaske stående ved siden av.
Hjemmetrening er perfekt for tidsklemma og ruskevær.

Løpetur i frisk luft, yoga i stua eller digitale hjelpemidler – slik kommer du deg over dørstokkmila i høst.

Det er ingen tvil, trening er godt for oss – både mentalt og fysisk. Og uansett om du har holdt treningshjulene i gang gjennom sommeren eller tatt en velfortjent pause, er det mange muligheter for å komme seg opp av sofaen i høst.

Med utallige treningsprogram tilgjengelig på nett, og digitale motivatorer som pulsklokker og treningsapper, har du jo nærmest hele treningsstudioet hjemme hos deg selv. Og når høstværet viser seg fra sin beste side, er det få ting som slår det å kombinere treningen med litt frisk luft.

Vi har tatt en prat med vår treningsekspert Anna Johansen om hvilke treningstrender som råder i høst.

TIPS!

Planlegging er nøkkelen for deg som ønsker å komme i gang med treningen igjen etter sommerferien. Start rolig, legg inn et par økter i kalenderen og bestem deg for hva du skal trene på forhånd.

Dame ruller ut treningsmatte på stuegulvet med vannflaske stående ved siden av.
Hjemmetrening er perfekt for tidsklemma og ruskevær.
Kvinne i svart treningstights og blå jakke løper i trapp.
Trappeløp er blant høstfavorittene til vår treningsekspert Anna.
Kvinne løper på skogsvei i skogen om høsten.
Frisk luft og flotte farger! Høsten er en fryd for deg som vil trene ute.

Ut i naturen

– Egentrening blir bare mer og mer populært, fastslår vår treningsekspert Anna Johansen.

Hun tror det har en sammenheng med at vi i en lang periode med stengte treningssentre måtte tenke nytt og annerledes, samtidig som at det har blitt lettere å finne inspirasjon og treningstips på nettet. I tillegg er egentrening mer fleksibelt. Du kan trene når du vil og hvor lenge du vil, og teste ut ulike former for trening slik det passer deg.

– Mange foretrekker også å trene ute. Frisk luft, og det å være ute i naturen fremfor inne på et treningssenter, er jo en fin bonus med egentrening i seg selv, sier Anna.

Selv har hun intervalløping og trappeløp som favoritter om høsten.

– Jeg synes det er veldig morsomt, effektivt og slitsomt på en gang å løpe intervaller ute, forteller treningseksperten, og legger til:

– Som nybegynner er det lurt å starte med korte distanser. Og så kan du øke gradvis etter hvert.

TIPS!

Start gjerne med 10 minutters oppvarming først.

Når du løper gir du maks innsats før du deretter tar pause på 2-4 minutter, avhengig av distansen på intervallene. Ta lenger pauser ved behov.

Med full innsats på intervallene anbefales 4-6 intervalldrag. Fokuser på høye kneløft og at hoften skytes godt frem, og bruk armene når du løper. Hold blikket opp og frem. Fest gjerne øynene på et punkt langt foran deg og løp i lengderetningen.

Husk nedtrapping i ca. 10 minutter etterpå.

Jente utendørs om høsten sjekker treningsklokken sin etter trening
La digitale medhjelpere bidra til motivasjon og kontroll på treningen.
Kvinne tøyer ut utendørs om høsten etter trening.
Det er alltid lurt å tøye ut etter en treningsøkt.
To kvinner og en mann tar kneløft ute på et tak.
Gjør trening morsommere og sosialt med venner!

Vær din egen «personlige trener»

En annen stor trend på treningsfronten i høst er tekniske duppeditter – alt fra pulsklokker og treningsspeil til apper som Strava. Disse fungerer som en slags digital medhjelper og gir deg kanskje en ekstra dytt i ryggen om du trenger det.

– Selv om det går helt fint å trene uten alle disse dingsene, synes jeg personlig at det er veldig gøy å få litt ekstra motivasjon innimellom, sier Anna.

Med en digital medhjelper kan du være din egen «personlige trener», og enkelt følge med på treningsutviklingen din. Du kan få full oversikt over både puls, antall skritt og loggførte treningsøkter – noe som også gjør det enklere å sette og nå treningsmål.

– Selv har jeg en FitBit-klokke som jeg er fornøyd med, og så bruker jeg FitBit-appen en del. For løpeturer bruker jeg Strava, og alt fra yoga til styrketrening gjør jeg med appen Mentra, som virkelig er verdt å teste ut, sier Anna.

– Og så har jeg et treningsspeil til hjemmebruk på ønskelista!

TIPS!

Tren sammen med en venn – det er både motiverende og hyggelig!

Kvinner gjør yoga hjemme i stua.
Det er fullt mulig å finne roen på hjemmebane andre steder enn i sofaen i høst.

Pust inn, pust ut

Om høststormen herjer, og det ikke frister like mye med en joggetur ute, finnes det minst like gode alternativer for egentrening innendørs. En av Annas personlige favoritter er yoga, som både gir deg en sterk og smidig kropp og et balansert og rolig sinn.

– På senhøsten, når dagene blir kortere og mørkere, hjelper det veldig mentalt med yoga og forskjellige pusteteknikker, sier Anna.

Hun har selv drevet med yoga i over ti år, og er utdannet lærer innen Vinyasa og Yin Yoga. Om du er nybegynner anbefaler yogaeksperten at du gir det litt tid, og gjerne prøver forskjellige yogastiler til du finner en du liker.

Få en mer energifylt høst

Det er flere treningsformer som egner seg spesielt godt om høsten, og treningseksperten mener det er lurt å finne en balanse mellom dem.

– Det er alltid best å kombinere både kondisjon og styrketrening, sier Anna.

Og hvis du fortsatt synes dørstokkmila er litt for lang, eller bare trenger en liten peptalk, har Anna en siste anbefaling:

– Kanskje det viktigste av alt er at trening øker livskvaliteten drastisk. Det gir mer energi i hverdagen og styrker ikke bare kroppen, men også din psykiske helse, sier eksperten.

– Trening er rett og slett den beste investeringen du kan gjøre for egen helse i høst!

Kvinner gjør yoga hjemme i stua.
Det er fullt mulig å finne roen på hjemmebane andre steder enn i sofaen i høst.
Tekst
Newslab
Foto
Henrik Lindal og Anna Johansen og Getty
Produksjon
Amfi Kreativ