Møt menneskene som gjør Moa til en opplevelse
Hver dag står rundt 2500 mennesker opp og gjør seg klare for en ny arbeidsdag på Moa.
Sammen sørger de for å hjelpe deg å finne det du trenger – og det du ikke visste at du trengte. Hvem er de, egentlig? Og hva er det som gjør Moa til en helt spesiell arbeidsplass?
For å gjøre Moa til en opplevelse kreves det mer enn bare hjelp til å finne frem blant alle de gode tilbudene. Personlighetene, smilene og samtalene er med på å gjøre Moa til noe eget. I de over 190 butikkene møter du kanskje noen du aldri har møtt før, mens andre har vært der så lenge du kan huske. De fleste er godt synlige på senteret, mens andre jobber i kulissene. Bli litt bedre kjent med noen av dem og deres arbeidshverdag!
Navn:
Sakarias Aanning
Ansiennitet:
Har jobba på Moa i fire og et halvt år
Butikk:
Boys of Europe
- Hva jobber du med og hvor lenge har du jobbet på Moa?
Jeg startet som ekstrahjelp høsten 2018. Etter salg- og servicelinjen på videregående fikk jeg lærlingplass her på Boys of Europe. Nå har jeg ett år igjen av lærlingtiden min, og målet er å bli butikksjef. Til daglig har jeg ansvar for opplæring av ansatte, oppfølging av kunder og mye annet innen butikkdrift. Mest av alt handler det om å gi kundene en best mulig opplevelse! Oppstarten her, og miljøet her på Moa er koselig – jeg kan ikke si noe på det!
- Hva motiverer deg til å gå på jobb?
Det som motiverer meg mest av alt er kundeopplevelsene og hvor mye arbeidet mitt utgjør for andre. Går de ut herfra og har fått alt de trenger, og er fornøyd med butikken og servicen, er jeg fornøyd. Det er egentlig det vi brenner for hele gjengen.
- Hva er spesielt med Moa?
Samholdet, og ikke minst senterfesten i fjor. Den var det kjekkeste av alt! Det var folk som kjente meg igjen som jeg ikke kjente igjen, men de bare visste hvem jeg var. Det tror jeg har noe å gjøre med innsatsen jeg legger inn i butikken.
- Hvilket råd vi du gi de som ønsker å jobbe på Moa?
Jeg har ingen spesielle råd, men heller noen retningslinjer: du må ønske å lære, ta initiativ og være engasjert. Jeg vil ikke at tankesettet mitt skal være å utelukkende tjene penger – det handler om ganske mye mer enn det. Og du - alle fortjener et hei!
- Hva er det mest spesielle du har opplevd på Moa?
Et tyveri! Jeg sto her inne i butikken sammen med en kunde og plutselig sprang en person forbi i full fart. Deretter kom to vakter løpende etter. Det opplevde jeg som veldig spesielt, og jeg og kundene fikk en god latter ut av det.
Navn:
Charlotte Velle
Ansiennitet:
Har jobbet på Moa i snart 8 år
Butikk:
Fredrik & Louisa
- Hva jobber du med og hvor lenge har du jobbet på Moa?
Jeg har jobbet på Moa i snart åtte år, og trives veldig godt! Det er noe med at du kjenner alle her. Selv om vi jobber i forskjellige butikker, så er vi jo ett team – vi er kolleger. Jeg jobber som butikk- og regionleder, og har ansvar for det meste. Ansettelser, varemottak, kampanjer, lønninger, timer - altså alt som har med butikkdrift å gjøre. Jeg skal også være en god sjef for mine ansatte her på Moa, i tillegg til butikkene i Molde, Kristiansund og Førde.
- Hva motiverer deg til å gå på jobb?
Det er jo først og fremst kollegaene mine, og selve jobben min. Jeg jobber i luksusbransjen, men det er sjeldent vi fikser oss med neglelakk for å si det sånn. Vi er i skuffer, vi tømmer pappesker og styrer på bak i lageret, så jobben er variert. Det er en utrolig kjekk bransje å være i, og jeg er heldig som er en del av Fredrik & Louisa-familien. Det er en super arbeidsplass med veldig god kultur, og derfor er det også svært få som slutter hos oss.
- Hva er spesielt med Moa?
Variasjonen i butikkene. I tillegg synes jeg det er fint at vi butikklederne kjenner hverandre. Vi sier hei og hilser på hverandre i gangene. Vi er mange, men vi kjenner hverandre uten å kjenne hverandre likevel.
- Hvilket råd vi du gi de som ønsker å jobbe på Moa?
Rådet mitt må være å by på deg selv og være litt rund i kantene. Tørr å vise at du er stolt av jobben din. Still opp og vær med på kampanjene som senteret lager til, og skap det lille ekstra. Vær en sånn som har lyst å dra lasset!
- Hva er det mest spesielle du har opplevd på Moa?
Det er nok alle følelsene vi får dele med kundene våre. Du vet aldri hvem som kommer inn døra, og følelsene til kundene smitter over. Både positivt og negativt. Hver dag. Du må være litt menneskekjenner, og det vil jeg si at vi er. Vi ser kundene og merker sinnsstemningen. Ser vi at en kunde er litt sur, så tenker vi at vi kan bidra til å snu humøret og gi vedkommende en god dag! Sånn tenker vi, og det er motiverende på mange vis.
Navn:
Sylvi Rødseth
Ansiennitet:
Har jobbet på Moa i 24 år
Butikk:
Step In
- Hva jobber du med og hvor lenge har du jobbet på Moa?
Jeg har jobbet her siden butikken åpna, og det er faktisk 24 år siden. Til å begynne med jobbet jeg bare en dag i uka. Deretter fikk jeg mer ansvar for flere butikker. Nå er jeg butikksjef og det er vel mellom sju og åtte år siden jeg gikk over i den rollen. Jeg trives veldig godt her og gjør egentlig det meste. I tillegg til å drifte butikken, så skifter jeg vindu og rydder. Og så selger jeg selvfølgelig - det er jo det viktigste. Vi er veldig opptatt av å ha varer som ikke alle andre butikker har, og hos oss finner du alltid masse farger.
- Hva motiverer deg til å gå på jobb?
Kollegene mine og kundene – jobben generelt. Jeg stortrives!
- Hva er spesielt med Moa?
Moa har jo alt under et tak. Mange bruker det som en møteplass. Vi ser samme gjengene som sitter på kafeen her uke etter uke, og det synes jeg er fint. Vi ser til og med folk som bruker Moa som trimløype. Her får de gå og bevege seg, uten å måtte gå ute på glattisen vinterstid.
- Hvilket råd vi du gi de som ønsker å jobbe på Moa?
Gjør deg kjent med hva og hvem som er på Moa. Jeg tenker at vi er kolleger på tvers av bransjer, men også innad i samme bransje, så samarbeid er viktig. Vi sender gjerne kunder til våre konkurrenter om vi ikke har det kunden ønsker.
- Hva er det mest spesielle du har opplevd på Moa?
Det er så mangt opp igjennom årene. Damer har tatt til tårene fordi vi har funnet kjolen til en spesiell anledning – vi har til og med kledd opp bruder. Tilreisende kommer tilbake fordi de husker at vi har mye fint, og vi har kunder som kommer igjen - år etter år. Det er helt spesielt! Arbeidsgruppen er stabil og har vært her i mange år. Det gir kundene trygghet og vi får et personlig forhold til dem. Vi kjenner så mange. Kanskje ikke mange navn, men veldig mange ansikt. Det gjør meg veldig stolt.