5 yogaøvelser som passer for alle

anny johansen viser yogaøvelser ute foran vakker fjord
Vår ekspert Anna Johansen viser deg hvordan du kan finne roen med yoga i høst.
anny johansen viser yogaøvelser ute foran vakker fjord
Anna Johansen jobber som yoga– og styrketreningsinstruktør, og ønsker at flere skal få oppleve fordelene ved å gjøre yoga.

Pust inn, pust ut... I høstens TREND-kampanje kan du la deg inspirere av disse enkle yogaøvelsene som gjør godt for både kropp og sinn – selv for nybegynneren.

Mennesker har i tusenvis av år utøvd yoga med mål om å oppnå en sterk og smidig kropp og et balansert og rolig sinn.

Men med et hav av begreper – som Ashtanga Vinyasa, latteryoga, Kundalini-yoga, ujjayi-pust og posisjoner som både hund, katt og ku – er du nok ikke alene om du synes yoga kan virke komplisert og litt skremmende.

Men det er ikke så avansert som du kanskje først tror! Vår yogaekspert Anna Johansens beste tips er å gi det litt tid og gjerne prøve forskjellige yogastiler.

– Yoga handler ikke nødvendigvis om avanserte øvelser og ekstrem fleksibilitet, det handler om å puste og finne indre styrke gjennom meditasjon.

Hun har selv drevet med yoga i ti år og prøvd mange ulike stiler. Nå jobber hun som yoga– og styrketreningsinstruktør på SATS, og er utdannet yogalærer innen Vinyasa og Yin Yoga.

– Jeg er helt forelsket i yoga, og alt det bringer med seg. Både filosofien og de fysiske fordelene, forteller 33-åringen.

Visste du at?

Yoga trenger ikke være så avansert. Det mest grunnleggende prinsippet av dem alle er å være til stede. Det er virkelig så enkelt.

Yoga gjør deg sterk i både kroppen og hodet

Det er kanskje ikke overraskende at yoga gir økt bevegelighet, men det kan også styrke musklene dine. Ifølge Anna vil du merke bedring på både teknikk og muskelstyrke etter hvert som du trener.

– Yoga gir deg også mer energi og setter i gang fordøyelsen. En morgenøkt vil gjøre deg mer energisk fordi den øker oksygenopptaket ditt og stimulerer blodstrømmen til hele kroppen din, sier Anna.

Gjør du yoga jevnlig kan det dessuten hjelpe deg til å både sove bedre og redusere stress, angst og betennelser i kroppen.

– Som tobarnsmor er mye av grunnen til at jeg trener selv at jeg får bedre psykisk helse og energi i hverdagen. Jeg synes det er bra at fokuset på trening de siste årene har beveget seg bort fra kroppsidealer og mer i retning fysisk og mental helse, sier Anna.

– Yoga forbedrer rett og slett din totale livskvalitet!

TIPS!

Riktig pusteteknikk kan påvirke tanker, følelser og vår fysiske kropp, og på den måten skape en indre ro. Øv deg på å puste gjennom nesa, så ofte du kan.

En avslappende hverdagspause

Yoga er dessuten en perfekt treningsform for dem som sliter med tidsklemma, nå når sommeren er over og den travle hverdagen er tilbake. Til yoga trenger du verken mye tid eller utstyr, og kan trene nærmest hvor som helst.

Under viser Anna fem enkle yogaøvelser som passer alle nivåer. Disse øvelsene passer fint å både starte dagen med, som en pause i løpet av dagen eller som en rolig kveldsøkt. Det er fint å ha en yogamatte, alternativt kan du bruke et pledd eller annet mykt underlag.

Finn din egen rolige oase – enten hjemme i stua, på gresset, i skogen eller på stranden – og få en kjærkommen pause i en hektisk hverdag.

Og vi kan nesten garantere at du vil føle deg bedre i både kropp og sinn.

anny johansen viser yogaøvelser ute foran vakker fjord
Anna Johansen jobber som yoga– og styrketreningsinstruktør, og ønsker at flere skal få oppleve fordelene ved å gjøre yoga.