5 fine øvelser til hjemmetrening

treningsekspert Anna Johansen trener på matte på gulvet, mørkegrønn sofa i bakgrunnen, lys stol med pels oppi, str grønn plante, bilder på veggen
treningsekspert Anna Johansen trener på matte på gulvet, mørkegrønn sofa i bakgrunnen, lys stol med pels oppi, str grønn plante, bilder på veggen
Vår treningsekspert Anna Johansen elsker fordelene ved å trene hjemme. Under tipser hun om et enkelt og effektivt treningsprogram for deg som vil teste hjemmetrening.

Syns du det er vanskelig å få tid til trening i hverdagen? Her er et effektivt treningsprogram med fem øvelser du gjør unna på en knapp halvtime hjemme i stua!

Tatt av tidsklemma, sofagris eller rådvill nybegynner? Det er mange ulike grunner til at det kan være vanskelig å komme i gang med treningen. Men du trenger ikke reise til et fullpakka treningssenter, bli med på harde gruppetimer eller sette av halve dagen – du kan jo trene hjemme!

Vår treningsekspert Anna Johansen (33) brenner for alle former for trening, og mener det å trene hjemme har mange fordeler.

– Du sparer tid, dørstokkmila blir mye kortere og du kan trene når og hvor du vil. Dessuten er hjemmetrening helt gratis!

Trenger du litt ekstra motivasjon for å komme i gang?

Her er noen tips til hvordan du lykkes med hjemmetreningen.

Sunn og sterk i både kroppen og hodet

Treningseksperten jobber til daglig som yoga- og styrketreningsinstruktør på SATS, og som tobarnsmor setter hun ekstra pris på hvor mye treningen gir henne både fysisk og mentalt.

– Det er fascinerende hvor mye en kort økt på 20-30 minutter kan gjøre med energien og humøret, sier Anna og legger til:

– Styrketrening er også viktig for å få et sunt skjelett, for å stabilisere ledd og unngå skader. Og ikke minst gir det en følelse av velvære.

TIPS!

Spør deg selv hvorfor du ønsker å komme i gang med treningen, og sett deg noen mål. Det vil gjøre hjemmetreningen både mer motiverende og interessant.

Selv har hun merket at det å være sterk har hjulpet på flere måter.

– Etter at jeg begynte med styrketrening merker jeg hvor mye lettere det er å gå på lange fjellturer, å stå på ski eller snowboard om vinteren og klare helt vanlige hverdagslige ting som å bære poser med varer opp trappa.

Treningseksperten mener det kun er fantasien som setter grenser for hva og hvordan du kan trene. Selv trener hun helst i stua, men er det fint og varmt vær tar hun gjerne en treningsøkt i hagen. I tillegg til styrketrening anbefaler hun varmt å gjøre minst én yogaøkt i tillegg.

– Yoga og styrketrening er begge fantastiske treningsformer, og yoga gjør mye mer for kropp og sinn enn å bare tøye muskler, sier Anna.

En fornuftig pause i hverdagen

Treningseksperten tror mange sliter med å finne tid til trening fordi de tror at man alltid må ha minst én time eller mer for å få til en god økt.

– Men poenget er at til og med et kvarters trening vil være mye bedre enn ingenting og kan gjøre en stor forskjell hvis du gjør det regelmessig.

Hun er selv glad i korte og effektive økter, og under har hun lagd et forslag til program med øvelser der du trener flere muskelgrupper samtidig. Hele programmet tar kun 25-30 minutter å gjennomføre. I videoen kan du se hvordan du utfører øvelsene.

TIPS!

Øvelsene kan virke vanskelige i starten, men over tid blir kroppen vant til dem. For videre fremgang kan du legge til flere repetisjoner eller runder, bruke vekter eller prøve en hardere variasjon av bevegelsen. Du kan også bytte treningsprogram om du vil, det finnes massevis på nettet.

Start treningsprogrammet med burpees og knebøy, som også fungerer som oppvarming for resten av kroppen. Rekkefølgen på øvrige øvelser kan du gjerne variere etter eget ønske.

Kjør alle øvelsene sammenhengende, og gjenta programmet i tre runder med to minutters pause mellom rundene, eventuelt med en kortere pause mellom hver øvelse. Tre runder av programmet utgjør en komplett treningsøkt, men øk gjerne antall repetisjoner eller runder hvis du har energi til overs!

– Klarer du å gjøre dette to ganger i uken i et par måneder vil du kjenne at du blir i bedre form, lover den treningsglade eksperten.

TIPS!

Det sies at disiplin er nøkkelen til suksess – og da kan det vært lurt å lage en treningsplan!

Velg tid og dager som er praktisk for deg, så blir det lettere å trene systematisk og unngå unnskyldninger.

treningsekspert Anna Johansen trener på matte på gulvet, mørkegrønn sofa i bakgrunnen, lys stol med pels oppi, str grønn plante, bilder på veggen
Vår treningsekspert Anna Johansen elsker fordelene ved å trene hjemme. Under tipser hun om et enkelt og effektivt treningsprogram for deg som vil teste hjemmetrening.