Strikk tøfler til hele familien

Seks par Engmose tøfler i ulike farger, satt etter hverandre foren en krakk
Flere par med Engmose tøfler i ulike størrelser, satt oppå og foran en kreakk i tre

Erfaren strikker eller lyst til å lære? Prøv denne enkle og morsomme oppskriften på tøfler strikket i Mjuk-garn – Coops egen garnkolleksjon.

Du har kanskje ikke testet ut Mjuk-garn ennå, da er dette en gylden mulighet til å teste det ut. Du finner det blant annet hos Coop Prix på senteret og fra 15. -20. mars er det på tilbud.

MJUK består av deilige nøster i moderne og fine farger. Coop ønsker med Mjuk å gi alle strikkere mulighet til å velge det garnet som passer dem best. Derfor finner du Mjuk-garn i flere ulike kvaliteter, slik at du skal kunne finne et passende garn uansett hvilke prosjekter du har på strikkelista di. Trenger du tips til hvilket Mjuk-garn du kan bruke i stedet for andre garn, har de laget en fin tabell som du finner i garnguiden. Klikk her for å se garnguiden.

Oppskrift på tøfler

I oppskriften under viser vi deg hvordan du strikker Engmose Tøfler med Mjuk-garn. Tøflene er designet av Hrönn Jónsdóttir, og passer perfekt til hele familien.

Engmose Tøfler

  • Garn: Storm 100 % ren, ny ull, 50 gram = ca 55 meter
  • Skostørrelser: 22-25 (26-29) 30-33 (34-37) 38-41 (42-45)
  • Garnforbruk: 3 (4) 4 (6) 6 (7) nøster i ønsket farge
  • Pinneforslag: Stor rundp og strømpep nr 9
  • Strikkefasthet: 10 m rillestrikk på p nr 9 = 10 cm

Forkortelser

  • r = rett
  • vr = vrang
  • m = maske
  • p = pinne
  • rfb = strikk r i fremre og bakre m-lenke

Tips!

Sjekk strikkefastheten ved å strikke en prøvelapp. Tell antall m pr 10 cm, har du flere m enn oppgitt, skift til tykkere p. Har du færre m, skift til tynnere p.

Slik gjør du

  1. Legg opp 32 (36) 39 (43) 46 (48) m på p nr 9. Strikk 11 (13) 15 (17) 19 (21) p r (= rillestrikk) fram og tilbake. På siste p felles 4 (4) 5 (5) 6 (6) m jevnt fordelt = 28 (32) 34 (38) 40 (42) m.
  2. Sett et merke midt på arbeidet.
  3. På neste p (= retten) økes det ved å strikke rfb i den 1. m på p og i den siste m før merket = 30 (34) 36 (40) 42 (44) m. Strikk 1 p r.
  4. Gjenta økningene på hver p fra retten til det er 34 (40) 42 (48) 50 (54) m på p (det blir 2 m mer mellom økningene for hver øknings-p). Avslutt med 1 p uten økninger (= vrangen).
  5. På neste p strikkes de første 20 (24) 25 (29) 30 (33) m med en hjelpetråd i kontrastfarge. Flytt m tilbake til venstre p, og strikk 2 p r over alle 34 (40) 42 (48) 50 (54) m.
  6. På neste p (= retten) felles det ved å strikke de 2 første m på p r sammen og de 2 siste m før merket r sammen = 32 (38) 40 (46) 48 (52) m. Strikk 1 p r.
  7. Gjenta fellingene på hver p fra retten til det gjenstår 28 (32) 34 (38) 40 (42) m (det blir 2 m mindre mellom fellingene for hver fellings-p). Strikk videre i rillestrikk til arbeidet måler ca 9 (12) 16 (21) 24 (28) cm fra hjelpetråden.
  8. Sett et merke midt på arbeidet. Fell slik: Strikk 2 r sammen i begynnelsen av p, strikk til 2 m før merket, 2 r sammen 2 ganger, strikk til det gjenstår 2 m, 2 r sammen = 24 (28) 30 (34) 36 (38) m. Strikk 1 p r.
  9. Gjenta fellingene på hver 2. p til det gjenstår 12 (12) 14 (14) 12 (14) m. Fell videre på hver p til det gjenstår 4 (4) 6 (6) 4 (6) m.
  10. Klipp av garnet, og la det stå igjen en tråd på ca 30 (40) 50 (60) 60 (70) cm. Trekk tråden gjennom m, og bruk den til å sy sammen sidene rille mot rille. NB! Pass på å ikke sy i hjelpetråden.
  11. Hæl: Trekk forsiktig ut hjelpetråden, og fordel de 40 (48) 50 (58) 60 (66) m rundt hullet på rundp nr 9. Strikk 1 omgang r, samtidig som det strikkes opp 2 m i hver side på 1. omgang = 44 (52) 54 (62) 64 (70) m. Sett et merke i hver side med 22 (26) 27 (31) 32 (35) m til bak- og undersiden av hælen.
  12. Strikk videre rundt i rillestrikk (vekselvis 1 omgang vr og 1 omgang r), samtidig som det felles ved å strikke 2 m sammen på hver side av hvert merke (= 4 m felt).
  13. Gjenta fellingene på hver 2. omgang til det gjenstår 32 (36) 38 (42) 44 (46) m og videre på hver omgang til det gjenstår 20 (20) 22 (22) 20 (22) m. Mask eller sy m fra baksiden av hælen sammen med m fra undersiden.