Hos oss er det trygt å handle

Turid Tanja og Marit i fellesareal
TRYGG HANDEL: Tanja Haugland (tv.), Turid Larsen Skjæveland og Marit Kommedal står for at kundene på AMFI Ålgård skal føle seg trygge når de er innom.

Det har ikke vært et eneste smittetilfelle av Covid-19 knyttet til AMFI Ålgård.

- Det viser at tiltakene som vi har gjort fungerer som dem skal. Hos oss er det trygt å handle, fastslår senterleder på Amfi Ålgård, Turid Larsen Skjæveland.

Siden mars i fjor har hun og de andre ansatte på kjøpesenteret på Ålgård måttet forholde seg til strenge regler og restriksjoner. På tross av dette har det gått nokså bra med de aller fleste butikkene.

- Det er klart at noen har gjort det bedre enn andre, men vi er forsiktige optimister på at dette snart er over og at ting vil gå tilbake til normalen. Coop Mega, Norli og Feel er eksempler på butikker som har gjort det bra gjennom pandemien, mens typisk klesbutikker har slitt litt mer. Det er ikke overraskende med tanke på alle anledningene hvor folk går til innkjøp av nye klær har blitt lagt på is, sier Larsen Skjæveland.

Senterleder Larsen Skjæveland er veldig takknemlig for alle som har valgt å støtte opp og handle lokalt det siste året.

- Det har aldri før vært viktigere å handle lokalt enn nå. Vi merker at folk har vært opptatt av å gjøre nettopp dette, og det er vi veldig takknemlige for, sier hun.

Sosial kontakt

Da omtrent hele verden valgte å stenge ned i mars, valgte Hey Honey å holde dørene åpne. Dette gjorde de som eneste serveringssted på Ålgård. Innehaver Marit Kommedal mener det er viktig at folk har et sted å komme til for sosial kontakt.

- Vi gjorde det vi kunne for å holde dørene åpne. For noen er den ene kaffekoppen sammen med andre den eneste sosiale kontakten de har. Vi følte derfor et ansvar for å gi folk et tilbud. Folk trenger å lufte seg, sier Kommedal og fortsetter:

- Hos oss, og på kjøpesenteret generelt, er det god plass til at smitteverntiltak kan følges. Vår bransje har også strenge krav til hygiene med stort fokus på renhold og matsikkerhet. Nå desinfiserer vi også jevnlig alle flater i tillegg til at alle gjestene registrerer seg for at det skal være lettere å drive med smittesporing i ettertid.

Positive ringvirkninger

Tanja Haugland hos interiørbutikken Feel har opplevd positive ringvirkninger av pandemien. Det er tydelig at folk bruker mer penger enn tidligere på å dekorere hjemmet sitt.

- Det har egentlig gått veldig bra her hos oss. I starten var det selvsagt vanskelig for alle, men fra mai av har det gått utrolig bra. Folk vil rett og slett gjøre det koseligere nå som de tilbringer mye mer tid hjemme, sier Haugland.

Butikksjefen på Feel synes kundene er flinke til å ta hensyn og følge anbefalingene som gjelder.

- Jeg merker at kundene er flinke til å spre handelen utover senterets åpningstid mye mer enn før. Folk tar også hensyn til hverandre når de er på handel, sier hun.

Lokal handel

En annen butikk som har opplevd vekst under pandemien er leketøysbutikken Ringo. Innehaver Tanja Eriksson håper veksten vil fortsette selv om ting vil gå tilbake til normalen etter hvert.

- Det er tydelig at folk handler mer lokalt enn tidligere. Nå håper vi at folk ser at det faktisk er mulig å få tak i det aller meste her på Ålgård, sier hun.

- Hva er det folk kjøper hos dere for tiden?

- Folk kjøper ting som aktiviserer barna hjemme, men når foreldre først er innom hender det at de kjøper med noe til seg selv også. Puslespill har vært populært for de voksne gjennom hele pandemien. Vi har blant annet solgt puslespill med over 18.000 brikker, svarer Eriksson.

Hey Honey Marit lager kaffe
SAMFUNNSSANSVAR: Innehaver Marit Kommedal på Hey Honey har holdt dørene åpne gjennom hele pandemien. Serveringsstedet er et viktig samlingspunkt for mange gjesdalbuer.
Hey Honey Marit lager kaffe
SAMFUNNSSANSVAR: Innehaver Marit Kommedal på Hey Honey har holdt dørene åpne gjennom hele pandemien. Serveringsstedet er et viktig samlingspunkt for mange gjesdalbuer.